I. REGLEMENTARE JURIDICĂ
1. Munca la domiciliu este reglementată succint de Legea nr. 53/2003, Codul muncii, Titlul II, Capitolul IX, art. 108-110;
2. Telemunca este reglementată prin Legea nr. 81/2018.
II. ASEMĂNĂRI
1. Activităţile, pe baza celor doua tipuri de contracte, se desfăşoară prin acordul de voință al părților, în temeiul unor contracte individuale de muncă cu o anume specificitate față de contractele individuale de muncă-tip. Munca desfășurată este o muncă la distanță.
2. Contractele de muncă se încheie în formă scrisa și trebuie sa prevadă expres faptul ca munca se desfăşoară în alt loc decât cel organizat de angajator, unde, ca regulă generala, lucrează salariații;
3. Locul desfășurării activităţii se convine, fie direct la încheierea contractului individual de muncă, fie printr-un act adițional la contract, atunci când se intenționează prestarea muncii în acest mod.
4. În ambele cazuri, angajatorul este în drept sa verifice activitatea salariatului la locul în care acesta își desfăşoară munca.
5. Atât salariatul cu munca la domiciliu cât și telesalariatul beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne și contractele colective de muncă aplicabile salariaților care au locul de muncă la sediul sau domiciliul angajatorului. Prin contractele colective de muncă aplicabile și/sau prin contractele individuale de muncă și regulamentele interne se pot stabili și alte condiții specifice privind munca la domiciliu sau telemuncă, în conformitate cu Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și cu Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată.
6. Ambele tipuri de contracte individuale de muncă trebuie să prevadă programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice munca la domiciliu sau activitatea telesalariatului și modalitatea concretă de realizare a controlului;
7. Atât contractul individual de muncă la domiciliu cât și contractul privind telemunca trebuie să conțină obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime şi materialelor pe care le utilizează în activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizează (munca la domiciliu) sau obligaţia de a asigura transportul la și de la locul desfășurării activității de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, după caz;
8. În ambele situații, atât angajatorul cât și salariatul trebuie să respecte prevederile Regulamentului UE 2016/679 privind protecția datelor cu caracter personal.
III. DEOSEBIRI
A. În cazul muncii la domiciliu:
1. Contractul individual de muncă la domiciliu trebuie să conțină, în plus față de contractul tip următoarele:
a) precizarea expresă ca salariatul lucrează la domiciliu;
b) programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului său şi modalitatea concretă de realizare a controlului;c) obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime şi materialelor pe care le utilizează în activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizează.
2. În vederea îndeplinirii sarcinilor de serviciu ce le revin, salariații cu munca la domiciliu își stabilesc singuri programul de lucru.
B. În cazul telemuncii:
1.Contractul individual de muncă (pe durata determinata sau nedeterminata, cu norma întreagă sau cu timp parțial) trebuie să conțină obligatoriu și următoarele clauze specifice:
a) precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă;
b) perioada și/sau zilele în care telesalariatul își desfășoară activitatea la un loc de muncă organizat de angajator;
c) locul/locurile desfășurării activității de telemuncă, convenite de părți;
d) programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să verifice activitatea telesalariatului și modalitatea concretă de realizare a controlului;
e) modalitatea de evidențiere a orelor de muncă prestate de telesalariat;
f) responsabilitățile părților convenite în funcție de locul/locurile desfășurării activității de telemuncă, inclusiv responsabilitățile din domeniul securității și sănătății în muncă;
g) obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la locul desfășurării activitățiide telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, după caz;
h) obligația angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozițiile din reglementările legale, din contractul colectiv de muncă aplicabil și/sau regulamentul intern, în materia protecției datelor cu caracter personal, precum și obligația telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
i) măsurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul să nu fie izolat de restul angajaților și care asigură acestuia posibilitatea de a se întâlni cu colegii în mod regulat;
j) condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activității în regim de telemuncă.
2. Esența acestui tip de contract este aceea că telesalariatul își desfăşoară activitatea folosind tehnologia informației și a comunicațiilor, cel puţin o zi pe lună, în alt loc decât cel organizat de angajator. Locul convenit poate fi diferit de domiciliul salariatului.
3. În legea specială privind telemunca sunt precizate cu claritate atât obligațiile angajatorului cât și ale telesalariatului în ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă.
4. Pentru aplicarea și verificarea condițiilor de muncă ale telesalariatului, reprezentanții organizațiilor sindicale la nivel de unitate ori reprezentanții salariaților au acces la locurile de desfășurare a activității de telemuncă, în condițiile stipulate în contractul colectiv de muncă sau contractul individual de muncă ori regulamentul intern, după caz. Pentru verificarea aplicării și respectării cerințelor legale din domeniul securității și sănătății în muncă și al relațiilor de muncă, reprezentanții autorităților competente au acces la locurile de desfășurare a activității de telemuncă, în condițiile stipulate în Legea nr. 108/1999 pentru înființarea și organizarea Inspecției Muncii. În cazul în care locul de desfășurare a activității telesalariatului este la domiciliul acestuia, accesul se acordă doar în urma notificării în avans a telesalariatului și sub rezerva consimțământului acestuia.
5. Legea 81/2018 prevede o serie de sancțiuni contravenționale ce pot fi aplicate angajatorilor de inspectorii de muncă, în cazul în care se constată nerespectarea prevederilor acesteia.
6. Trebuie subliniat și faptul că angajatorul are obligaţia să stabilească măsuri pentru ca telesalariatul să nu fie izolat de restul angajaților și prin care asigură acestuia posibilitatea de a se întâlni cu colegii în mod regulat.
IV. CONCLUZII
Atât munca la domiciliu, cât și telemunca sunt recomandate îndeosebi în actuala perioadă în care trebuie găsite soluții pentru distanțarea fizică în scopul prevenirii lucrătorilor cu SARS-Cov 2.
Mulțumim că sunteți cu noi.
Echipa Rescont
Aceste cookie-uri sunt absolut necesare funcţionării corecte a site-ului, dezactivarea lor nu este posibilă. Această categorie de cookies nu stochează date cu caracter personal.
Aceste cookie-uri ne ajută să vă oferim o experineţă personalizată în timp ce navigaţi pe site-ul nostru. În principal folosim Google Analytics şi Facebook Pixel.