Inspecția Muncii îndeplinește funcția de autoritate de stat, prin care asigură exercitarea controlului în domeniile relațiilor de muncă, securității și sănătății în muncă și supravegherii pieței. Activitatea de control a Inspecției Muncii are ca scop asigurarea respectării și prevenirea încălcării dispozițiilor legale referitoare la relațiile de muncă, securitate și sănătate în muncă, protecția salariaților care lucrează în condiții deosebite și supravegherea pieței.
Inspecția Muncii își exercita atribuțiile de control prin inspectorii de muncă, funcționari publici cu statut special. Controalele inspectorilor de muncă pot fi de fond, tematice sau tip campanie. Aceste tipuri de controale au următoarele caracteristici:
(a) controalele de fond au ca obiectiv verificarea modului în care angajatorii aplică prevederile legislației muncii, precum și realizarea unei analize de ansamblu a activității în domeniul controlat, în vederea eliminării deficiențelor constatate și conștientizării angajatorului cu privire la respectarea legislației muncii;
(b) controalele tematice acoperă un număr limitat de domenii din cele reglementate de legislația muncii și se desfășoară într-o perioadă scurtă de timp; aceste tipuri de controale oferă o imagine parțială a modului de organizare și desfășurare a activității angajatorului, concludentă însă asupra problemei care constituie tema controlului;
(c) controalele tip campanie constau în verificarea inopinată a unui aspect sau a unui număr limitat de aspecte reglementate de legislația muncii și se desfășoară pe domenii de activitate, fie la nivel național, fie pe zone geografice.
La începerea controalelor inspectorii de muncă trebuie sa aibă asupra lor, și să prezinte entității controlate-reprezentantului legal, legitimația de serviciu, tematica de control și delegația, excepție făcând controalele inopinate care au ca obiect identificarea muncii nedeclarate, situație în care documentele trebuie prezentate pe parcursul sau la finalizarea controlului.
Angajatorii trebuie sa aibă în vedere următoarele dispoziții legale:
Inspectorii de muncă, purtând asupra lor legitimația și insigna care atestă funcția pe care o îndeplinesc in exercitarea atribuțiilor stabilite prin lege, au următoarele drepturi:
Activitatea de control a inspectorilor de muncă se finalizează prin:
(a) procese verbale de control, în care se consemnează constatările privind nerespectarea prevederilor legale și prin care inspectorii de muncă impun ca abaterile constatate să fie remediate într-un timp limitat, dispunând măsuri obligatorii, cu termene concrete de realizare. Procesul verbal de control este act oficial de la data încheierii lui, angajatorul având obligația de a îndeplini măsurile dispuse prin acesta. Prin același proces verbal de control, angajatorul este înștiințat cu privire la obligația de a informa, în scris, inspectoratul teritorial de muncă cu privire la modalitatea de îndeplinire a măsurilor stabilite;
(b) procese verbale de constatare și sancționare a contravențiilor, prin care se aplică sancțiuni pentru acele fapte de încălcare a prevederilor legislației muncii care sunt prevăzute de actul normativ ca fiind contravenții.
Realizarea măsurilor stabilite prin procesele verbale de control se asigură prin verificarea punctuală a realizării măsurilor dispuse, prin controalele ulterioare efectuate de către inspectorii de muncă.
Constatările inspectorilor de muncă din procesele verbale de control pot fi contestate de entitatea controlată în temeiul dispozițiilor Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ iar procesele verbale de constatare și sancționare contravenții pot fi contestate în temeiul prevederilor O.G. nr. 2/2001privind regimul juridic al contravențiilor.
Vă mulțumim că sunteți alături de noi!
Echipa Rescont